Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Kvaltetsikring av personopplysninger

Definisjon:

Rutinen skal forsikre om at personopplysningene som er innhentet er tilstrekkelige og relevante for de formål de er innhentet til. Den skal videre sikre at personopplysningene til enhver tid er så korrekte oppdaterte og entydige at de gir grunnlag for korrekt behandling.

 

Referanser/Hjemmel:

Personopplysningsloven § 11 d) og e) og § 14, Personopplysningsforskriften Kapittel 3.

 

Omfang:

Gjelder for alle som innhenter personopplysninger på vegne av Kautokeino kommune.

 

Hensikt:

Formålet med rutinen er å sikre at personopplysninger som behandles i Kautokeino kommune er tilstrekkelige, gyldige og relevante for formålet med behandlingen, samt at behandling skjer forsvarlig og i samsvar med lover og bestemmelser slik at nødvendig personvernhensyn ivaretas.

 

Arbeidsbeskrivelse:

  1. Ved behandling av personopplysninger skal det avklares og rutinemessig vurderes om personopplysningenes kvalitet er eller vil bli tilstrekkelig ivaretatt ved:
    1. Innhenting, registrering, sammenstilling, lagring eller utlevering
    2. Begjæring fra registrerte om sletting eller retting av uriktige og/eller mangelfulle personopplysninger
    3. Planer om bruk til nye formål
    4. Ytre endringer som kan påvirke vurderingen av om personopplysningene kan behandles
  2. Ivaretakelse av personopplysningenes kvalitet innebærer:
    1. Vurdere hvilke personopplysninger som er tilstrekkelige og relevant for de ulike formål
    2. Gjennomføre systematisk oppfølging av om personopplysninger er korrekte, oppdaterte og inneholder entydige identifikasjonsmidler bare når det er nødvendig og saklig begrunnet for sikker identifisering
    3. Gjennomføre opplæring av alle som behandler personopplysninger
    4. Stoppe uhjemlet behandling eller behandling som skjer i strid med vedtatte formål
    5. Foreta nødvendige rettinger i samsvar med retningslinjer som gjelder
    6. Slette, lagre eller sperre personopplysninger når dette blir pålagt, se egen rutine for sletting av personopplysninger

 

Se rutine for håndtering av personopplysninger.

 

Ansvar:

Alle ansatte som behandler personopplysninger har ansvar for å ivareta god nok kvalitet på personopplysningene. Den ansatte kalles behandlingsansvarlig i loven og skal føre løpende tilsyn med at kvaliteten er tilfredsstillende, dette kan ikke videre delegeres.

 

Evaluering:

Ved behov og gjennomgang årlig av ledergruppen.

Laster...